MODELE DE AFACERI DIN ECONOMIA CIRCULARĂ
Autor (i): Gabriela-Cornelia PICIU
JEL: Q53, Q57.
Cuvinte cheie: economie circulară, modele de afaceri, producţie curată, modele de leasing.
Abstract:
Prezentul
articol analizează rolul economiei circulare care reprezintă o schimbare
fundamentală în modul în care produsele sunt proiectate, realizate, vândute şi
consumate. Companiile care asimilează
principiile economiei circulare trebuie să adopte noi modele de afaceri,
înseamnând trecerea de la vânzarea produselor la vânzarea de servicii. În aceste modele de afaceri, companiile păstrează drepturile
de proprietate asupra produselor. Astfel, companiile sunt stimulate să reducă
impactul asupra mediului prin proiectarea pentru prelungirea duratei de viaţă a
produsului. Deoarece refolosirea este considerată implicită într-o
economie circulară, rolul consumatorului se înlocuieşte cu cel de utilizator.
Pentru companii, această schimbare necesită un mod diferit de gândire despre
contractul implicit cu clienţii. Într-o economie liniară bazată pe cumpărare şi
consum, scopul este de a vinde produsul. În economia circulară, aspiraţia ar fi
să-l închirieze pentru a se asigura că materialele sale au fost returnate
pentru a fi reutilizate. Atunci când produsele trebuie să fie vândute,
companiile ar crea stimulente pentru a garanta întoarcerea şi reutilizarea lor.
Modelele de leasing sunt o raritate în multe industrii, deşi ar beneficia atât
clienţii, cât şi companiile de pe urma acestor modele.