EFICACITATEA FINANŢĂRII EDUCAŢIEI
Autor (i): Camelia ISTRATE, Narcisa-Liliana LEICIU
JEL: I22.
Cuvinte cheie: finanţare, educaţie, promovare, capital uman.
Abstract:
Educaţia
este o investiţie productivă din punct de vedere economic şi moral. În multe ţări
în curs de dezvoltare, educaţia este finanţată şi asigurată preponderent de
către stat, expansiunea educaţiei depinzând de dimensiunea resurselor fiscale.
Reforma finanţării educaţiei reprezintă o componentă a reformei educaţiei în
general, pe de o parte, şi a reformei sistemelor şi mecanismelor financiare de
finanţare, pe de altă parte. În acest sens, reforma finanţării educaţiei
implică o abordare coerentă şi constantă cu nevoile formării capitalului uman şi
cu cerinţele implicării financiare directe a beneficiarilor şi utilizatorilor
de educaţie, delimitându-se următoarele aspecte definitorii: individul investeşte
în el, în educaţia şi pregătirea sa, el decide dacă utilizează sau nu cunoştinţele,
competenţele şi abilităţile obţinute prin educaţie, sau când şi cum el le
utilizează; individul beneficiază, deci, de educaţia sa, însă de asemenea
suportă costurile şi îşi asumă riscurile unei investiţii inadecvate de timp, efort
şi bani pentru educaţie. Deoarece indivizii şi familiile lor nu au
adesea bani pentru a-şi finanţa educaţia sau întâmpină dificultăţi în a obţine
împrumuturi de la bănci, instituţiile de învăţământ sunt în prezent finanţate,
în principal, de către stat.