MODELE DE INVESTIŢIE ĪN CAPITALUL UMAN
Autor (i): Doiniţa ZAFIU, Cătălin-Fulger ISTRATE
JEL: I21.
Cuvinte cheie: capitalul uman, educaţie, calitate, eficacitate, eficienţă.
Abstract:
Studiile
empirice referitoare la investiţiile īn capitalul uman, aplicate īn ţările cu o
rată demografică mare (Argentina, Brazilia, India, Europa Centrală şi de Est)
semnalează faptul că eforturile financiare riscă să devină vulnerabile,
comparativ cu rezultatele obţinute, sub cel puţin trei aspecte esenţiale:
valoarea scăzută a investiţiilor īn capitalul uman, ce revine pe cap de
locuitor, sau pe o persoană şcolarizată riscă să producă mai degrabă frustrare
decāt efecte de antrenare pozitive pe piaţa muncii; povara unei fiscalităţi
sporite īn mediul social – economic, īn care marea masă a populaţiei are un
standard de trai scăzut, precum şi īn mediile de afaceri īn care
productivitatea muncii este redusă; la nivel agregat, orientarea investiţiilor
īn favoarea capitalului uman şi educaţiei riscă să conducă la un dezechilibru
al balanţei īntre acumularea structural-calitativă a capitalului fizic şi
acumularea structural-calitativă a capitalului uman, īndeosebi pe termen scurt,
ceea ce creează noi distorsiuni pe piaţa muncii, implicānd noi cheltuieli de
reconversie profesională a forţei de muncă. Una dintre cele mai controversate
probleme ale investiţiei īn capitalul uman, īn general, şi īn educaţie este
multiplicarea īn timp a costurilor instruirii atāt a educaţiei prin sistemul de
īnvăţămānt, ca bază a formării profesionale, cāt şi continuarea educaţiei după
dobāndirea calificării determinată de nevoia de reconversie profesională.