Cercetările au investigat lacune īn realizările elevilor evrei și arabi din Israel. Īntrebările au fost: au existat diferențe semnificative īn ceea ce privește punctajele obținute de elevii evrei și arabi din Israel la testele PISA 2009? A existat o corelație īntre indicele socio-economic măsurat prin programul PISA și notele obținute īn testele PISA 2009? A existat o corelație īntre punctajele medii din Testele PISA 2009 și statutul general de organizare a evreilor īn comparație cu școlile arabe? Datele cantitative au fost colectate pe baza chestionarelor pentru elevii și directorii vizați de programul PISA. Analiza datelor a indicat corelații pozitive semnificative ale punctajelor elevilor cu indicele socio-economic și climatul școlar. S-au constatat corelații pozitive cu calitatea resurselor educaționale și cu gradul de independență școlară īn alocarea resurselor. Performanțele elevilor din sectorul evreiesc la lectură au fost semnificativ mai mari decāt realizările elevilor din sectorul arab. Realizările elevilor din straturile socio-economice peste medie au fost mai mari decāt cele ale elevilor din straturile socio-economice aflate sub medie. Cercetarea contribuie la cunoașterea factorilor care duc la decalaje īn īnvățare, īntre diferite sectoare. Este necesară o activitate intensă pentru a reduce aceste lacune.