MANAGEMENTUL ŞTIINŢIFIC VERSUS MANAGEMENTUL EMPIRIC
Autor (i): Elena Delia CHIRA
JEL: I20, I21.
Cuvinte cheie: managementul educaţional, management ştiinţific, management empiric.
Abstract:
Managementul
exprimă un ansamblu de reguli şi principii de conducere a unei activităţi în
condiţii specifice, de gestionare eficientă a unor resurse existente, pentru
atingerea unor finalităţi /obiective prestabilite. Ştiinţa/teoria
managementului reprezintă condiţia primară pentru practicarea unui management
de calitate, eficient, raţional, creativ, orientat spre succes, dezvoltare.
Managementul este o activitate pentru exercitarea căreia sunt necesare
abilităţi specifice, cunoştinţe tehnice şi relaţionale, care se exercită
într-un cadru, adică: pe de o parte, mediul economic, politic şi social,
caracterizat prin restricţii şi/sau oportunităţi, şi, pe de altă parte, mediul
cultural, mentalităţile, tradiţiile-astfel spus, cultura organizaţională a unei
instituţii. În acelaşi timp, managementul presupune responsabilitatea pentru
realizarea în comun a misiunii şi a obiectivelor unei organizaţii-altfel spus,
conducerea, într-un context dat, a unui grup de persoane care au de atins un
obiectiv comun, în conformitate cu finalităţile organizaţiei din care face
parte. Managementul corelează cu alţi termeni conecşi: administrare (ansamblu
de operaţii statice pentru evidenţa/gospodărirea resurselor, bunurilor,
lucrurilor), gestionare ( parte a conducerii-păstrarea, mânuirea bunurilor, a
resurselor încredinţate), organizare (parte a managementului, vizând
structurarea activităţii şi resurselor, relaţiilor), conducere, îndrumare,
antrenare. Multe dintre informaţiile întâlnite în literatura managerială generală îşi găsesc aplicare şi
în cadrul managementului serviciilor educaţionale; este vorba îndeosebi de
elemente privind procesele din cadrul grupurilor mici şi interacţiunile
care se stabilesc între beneficiari şi personalul serviciilor educaţionale.