MANAGEMENTUL ŞTIINŢIFIC VERSUS MANAGEMENTUL EMPIRIC

 
Autor (i): Elena Delia CHIRA
 
JEL: I20, I21.
 
Cuvinte cheie: managementul educaţional, management ştiinţific, management empiric.
 
Abstract:
Managementul exprimă un ansamblu de reguli şi principii de conducere a unei activităţi în condiţii specifice, de gestionare eficientă a unor resurse existente, pentru atingerea unor finalităţi /obiective prestabilite. Ştiinţa/teoria managementului reprezintă condiţia primară pentru practicarea unui management de calitate, eficient, raţional, creativ, orientat spre succes, dezvoltare. Managementul este o activitate pentru exercitarea căreia sunt necesare abilităţi specifice, cunoştinţe tehnice şi relaţionale, care se exercită într-un cadru, adică: pe de o parte, mediul economic, politic şi social, caracterizat prin restricţii şi/sau oportunităţi, şi, pe de altă parte, mediul cultural, mentalităţile, tradiţiile-astfel spus, cultura organizaţională a unei instituţii. În acelaşi timp, managementul presupune responsabilitatea pentru realizarea în comun a misiunii şi a obiectivelor unei organizaţii-altfel spus, conducerea, într-un context dat, a unui grup de persoane care au de atins un obiectiv comun, în conformitate cu finalităţile organizaţiei din care face parte. Managementul corelează cu alţi termeni conecşi: administrare (ansamblu de operaţii statice pentru evidenţa/gospodărirea resurselor, bunurilor, lucrurilor), gestionare ( parte a conducerii-păstrarea, mânuirea bunurilor, a resurselor încredinţate), organizare (parte a managementului, vizând structurarea activităţii şi resurselor, relaţiilor), conducere, îndrumare, antrenare. Multe dintre informaţiile întâlnite în literatura  managerială generală îşi găsesc aplicare şi în cadrul managementului serviciilor educaţionale; este vorba îndeosebi de elemente privind  procesele  din cadrul grupurilor mici şi interacţiunile care se stabilesc între beneficiari şi personalul  serviciilor educaţionale.
 
Articol: Fisier PDF