ASUPRA MODELULUI SOCIONOMIC DE RAȚIONALITATE

 
Autor (i): Emil DINGA
 
JEL: A14, B40, B59.
 
Cuvinte cheie: raționalitate, model, socionomie.
 
Abstract:

Comportamentul economic este modelat, logic și cantitativ, pe baza asumpției de raționalitate, īnțeleasă ca adecvare a mijlocului la scop, reprezentativ pentru această abordare fiind faimosul model de raționalitate homo œconomicus. Deși acest model a fost ajustat, amendat și reformulat īn scopul de a-l apropia de omul real, toate aceste „īmbunătățiri” s-au dovedit a fi simple paleative, neproducāndu-se un salt calitativ īn modelarea patternului de comportament economic. Lucrarea īși propune să pornească nu de la o perspectivă economică asupra acțiunii umane, ci de la una socială/sociologică. Īn acest context, studiul introduce o serie de axiome care vizează nu interesul economic, ci interesul social, propunānd un nou model de raționalitate a individului, respectiv a grupului, și anume modelul de raționalitate homosocionomicus. Īn final, studiul realizează o analiză calitativă a axiomelor propuse, demonstrānd consistența, coerența și completitudinea acestora.

 
Articol: Fisier PDF